Zo stránky Slovenského šachového zväzu je tu pre rodičov niekoľko užitočných informácií:
1. Štúdia, ktorá zahŕňala 3 000 detí vo vyše 100 školách v New Yorku a
ktorá dokázala, že deti hrajúce šach oproti deťom, čo šach nehrali, mali
lepšie známky nielen v matematike (o 17-20%), ale aj v anglickom jazyku.
2. Šach zlepšuje aj čítanie detí, čo si nie všetci
uvedomujú. Malí šachisti musia zapisovať svoje partie, pri riešení
problémov čítať zadania a veľmi skoro začínajú čítať aj šachovú
literatúru. Šachisti sú väčšinou vášniví čitatelia.
3. Ďalšie štúdie napríklad dokázali, že šach vedie k lepším výsledkom z testov týkajúcich sa kritického a tvorivého myslenia.
4. V súčasnosti, keď špičkoví šachisti a šachistky sú často ešte len tínedžeri, je najlepšie začať so šachom už v predškolskom veku.
Pokiaľ dieťa chce byť úspešné, malo by sa začať seriózne venovať šachu
najneskôr v prvej triede, to znamená v šiestich rokoch.
5. Nikto nechce, aby som sa stal Einsteinom
Keď hrám šach, neznamená to, že budem veľmajster alebo majster
sveta. Podobne ako v prípade matematiky, hudobnej či výtvarnej výchovy.
Nikto nechce, aby som sa stal Einsteinom, Beethovenom či van Goghom. Tak
ako rôzne predmety rozvíjajú u detí rôzne schopnosti a zručnosti, tak
aj šach prispieva k zvyšovaniu ich rozumovej úrovne.
6. Šach zvyšuje inteligenciu detí a prospieva im v nasledujúcich oblastiach:
7. Pozornosť - deti sa učia chápať výhody
pozorného sledovania a koncentrácie. Ak nedokážu sledovať, čo sa deje,
nemôžu vhodne reagovať bez ohľadu na to, aké sú múdre.
8. Predstavivosť - Deti sú nútené si predstaviť
rôzne akcie v rôznom poradí, pred tým ako sa udejú. Túto vlastnosť
rozvíjame u detí tým, že ich učíme si predstavovať budúce ťahy bez toho
aby ťahali figúrkami.
9. Predvídanie - Deti sa učia najprv myslieť, potom konať. Po čase šach pomôže rozvinúť trpezlivosť a myslenie ako také.
10. Porovnávanie možností - Deti sa učia, že
nemusia spraviť hneď prvú vec, čo ich napadne. Učia sa zvažovať rôzne
možnosti a ich pre a proti. Rozhodovací proces je lepší, ak je podložený
logikou.
11. Abstraktné myslenie - Deti sa učia odpútať od detailov a rôzne témy či koncepty použiť v rôznych ale súvisiacich situáciách.
12. Plánovanie - Deti sa učia si stanovovať ciele a
určovať si konkrétne kroky vedúce k nim. Veľmi dôležité je, že sa učia v
prípade potreby prehodnotiť svoje ciele, či plány na základe zmeny
situácie.
13. Súčasné zvažovanie rôznych možností - Deti sa učia neupínať len na jeden možný plán. Paralelne zvažujú rôzne možnosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára